Perempuan Memang Perlu Banyak Tidur Kerana Otaknya Bekerja Keras



Kenapa dan apa sebab wanita perlu tidur lebih lama dan lebih banyak daripada kaum lelaki? Adakah anda tahu, mengikut satu kajian oleh pakar dari USA mendedahkan bahawa kalau wanita memerlukan masa yang lebih banyak daripada kaum lelaki untuk memulihkan semula otaknya yang bekerja keras di siang hari.


Membersihkan rumah sambil menyiapkan sarapan, menjawab telepon sambil menata perabot rumah, mengurus anak sambil makan tengahari. Ya, multitasking adalah bakat luar biasa dari kaum perempuan yang sayangnya, selalu mengakibatkan stress dan kepenatan.
Pertanyaannya, berapa lama perempuan harus tidur agar tetap sihat, bersemangat, dan produktif? Hipotesisnya seperti ini, semakin banyak anda menggunakan otak pada waktu siang, semakin banyak waktu yang anda perlukan untuk tidur pada waktu malam.
Kebanyakan perempuan selalu kurang tidur
Dan kerana rata-rata perempuan selalu bekerja dengan cara yang lebih kompleks berbanding lelaki, mereka memerlukan lebih banyak waktu untuk tidur. Orang dewasa rata-rata memerlukan 6-8 jam untuk tidur agar memulihkan keadaan tubuh dari rasa penat di siang hari.

Padahal, ramai perempuan tidak pernah tidur selama itu.

Lebih mudah terbangun ketika tidur
Hal ini buruk buat kesihatan perempuan berbanding lelaki. Seperti masalah jantung, diabetes, depresi, stress, atau kecemasan. Ketika itu terjadi, mimpi para perempuan di waktu malam cenderung lebih ringan dan sensitif terhadap suara bernada tinggi sehingga mudah terbangun.

20 minit ekstra

Bagaimana? Menambah jam tidur sekurang-kurangnya 20 minit (dari waktu tidur normal 6-8 jam) setiap hari sangat membantu untuk memastikan perempuan tetap ceria dengan pekerjaan multitasking mereka.
Oleh sebab itu, anda kenalah faham sebab wanita perlu tidur lebih lama dan banyak daripada kaum lelaki. Jangan pula anda terus menganggap mereka sebagai pemalas.
Share on Google Plus

0 comments: